Finlands huvud sak

Från att förebygga hjärnsjukdomar till att främja hjärnans välbefinnande – en ny synvinkel på hjärnhälsa.

Hjärnhälsa är Finlands gemensamma kapital. Hjärnan reglerar hela människokroppens funktion. Hjärnan styr och reglerar beteende, känslor och informationsbehandling. Inget mer, inget mindre.

Hjärnförbundet rf inledde beredningen av det nationella programmet för hjärnhälsa i oktober 2021 i samarbete med ett flertal experter. Programmet granskar hjärnhälsa via verksamhetsmiljöerna i tre åldersgrupper: barn och unga, personer i arbetsför ålder samt äldre personer.

Ett proaktivt perspektiv, betoning på skyddsfaktorer och ett effektivitetsbaserat tillvägagångssätt har väglett utarbetandet av programmet, vilket gör det unikt på ett globalt plan. Det nya synsättet på hjärnhälsa omfattar hjärnans välbefinnande och funktion.

Det nationella programmet för hjärnhälsa sätts in i ett bredare sammanhang och kompletterar befintlig verksamhet. Programmet tar hänsyn till andra relaterade och pågående program för att främja hjärnhälsa.

Programmets effektmål

Ett mänskligt hållbart samhälle som stöder hjärnhälsa

Hjärnan är en integrerad del av oss – vårt gemensamma kapital, utan vilket vi eller vårt samhälle inte skulle vara någonting. Därför måste vi också omges av ett samhälle som är mänskligt hållbart och som stöder hjärnhälsa där det är möjligt att ta hand om våra hjärnor även i de mest vardagliga situationer.

Programmets mål

Det nationella programmet för hjärnhälsa har som effektmål att skapa ett mänskligt hållbart samhälle som främjar hjärnhälsan. För att uppnå detta krävs följande påverkansmål relaterade till hjärnhälsan

Artiklar och evenemang

Tallenne: Uniwebinaari. Miten nukut - onko sillä väliä?

Published on

• Uni - Kansallinen aivopesu
  • Inspelning

Tue työntekijöiden unta ja vireyttä – 10 vinkkiä työnantajalle

Published on

• Artikel
  • Uni - Kansallinen aivopesu

Faktorer som skyddar barns och ungas hjärnhälsa

Att ta hand om hjärnhälsan säkerställer en lugn tillväxt och skapar förutsättningar för livslångt välbefinnande. Hos barn och unga genomgår hjärnan en enorm utvecklings- och formningsprocess, och inte alla hjärnfunktioner har ännu helt mognat till den nivå de kommer att nå i vuxen ålder. Därför är det viktigt att skapa en lugn miljö för hjärnans mognadsprocess, stödja hjärnans och individens normala, åldersrelaterade utvecklingsuppgifter och särskilt underlätta utvecklingen av stressregleringsmekanismer under barndom och tonår.

Faktorer som skyddar arbetsför ålders hjärnhälsa

Att ta hand om hjärnhälsan stödjer arbetsförmågan och mental hälsa samtidigt som det förebygger hjärnsjukdomar och utmattning. Informationssamhället ställer olika utmaningar för våra hjärnor både inom inlärnings-, arbets- och fritidsmiljöer och tjänster. Balansen mellan belastning och återhämtning är avgörande för att stödja hjärnhälsa i alla åldersgrupper, men betonas särskilt hos den arbetsföra befolkningen, särskilt under påfrestningarna av arbete eller arbetslöshet samt familjens krav.

Faktorer som skyddar äldre personers hjärnhälsa

Att ta hand om hjärnhälsan stödjer välmående, funktionsförmåga och livskvalitet hos äldre. Att vårda äldre personers hjärnhälsa handlar om att optimera deras nuvarande välmående och funktionsförmåga. När en person upplever uppskattning, kan agera autonomt och känner sig trygg, främjar alla dessa faktorer hjärnhälsan.

Information för beslutsfattare

Att ta hand om hjärnhälsan är inte bara individens ansvar, det är en gemensam angelägenhet för hela samhället. För detta behöver vi er alla!