Faktorer som skyddar barns och ungdomars hjärnhälsa

Att ta hand om hjärnans hälsa tryggar tillväxtfriden och skapar förutsättningar för livslångt välbefinnande

Hos barn och ungdomar genomgår hjärnan en enorm utvecklings- och bildningsprocess, och alla hjärnfunktioner är ännu inte fullt utvecklade till den nivå de är i vuxen ålder. I barndomen och tonåren är det därför viktigt att ge hjärnans mognad tillväxtfrid, för att stödja hjärnans och individens normala åldersrelaterade utvecklingsfunktion, och särskilt utvecklingen av stressregleringsmekanismer. Barndomen och tonåren skapar en hållbar grund för livslång hjärnhälsa och välbefinnande.

Effektmål:

• Förståelsen för förutsättningarna för hjärnans hälsa i samband med tillväxt och utveckling har ökat, och den styr utvecklingen av tillväxtmiljöer
  • Operationsmiljöerna är hjärnergonomiska och tar hänsyn till åldersanpassad utveckling
  • Tillräcklig mängd och kvalitet på sömnen i enlighet med utvecklingsstadiet säkerställs
  • Upplevelsen av tillhörighet och trygghet har stärkts

Centralförbundet för Barnskydd och Folkhälsan är koordineringspartner för det nationella programmet för hjärnhälsa när det gäller att planera genomförandet och samordna de praktiska åtgärderna.

Expertgruppen för barn och unga

• Tiina Ristikari, tutkimusprofessori (Itla)
  • Emmi Jäkkö, toiminnanjohtaja (Lukukeskus)
  • Kai Kaila, professori (HY)
  • Silja Kosola, dosentti (HY)
  • Taina Laajasalo, johtava asiantuntija (THL)
  • Päivi Lindberg, johtava asiantuntija (THL)
  • Kaisu Muuronen, kehittämispäällikkö (LSKL)
  • Marie Rautava, ohjelmajohtaja (MLL)
  • Leena Repokari, ylilääkäri (HUS)
  • Aino Saarinen, yliopistonlehtori (HY)
  • Nina Sajaniemi, professori (UEF)
  • Kirjalliset kommentit: Mirjam Kalland, professori (HY)

Att ta hand om hjärnhälsan är inte bara individens ansvar, det är en gemensam angelägenhet för hela samhället. För detta behöver vi er alla!