Musiikki ja runot

Yhdessä muiden kanssa musiikin kuunteleminen, laulaminen, tanssiminen ja soittaminen ovat hyvää kielellisten taitojen ja vuorovaikutuksen harjoitusta. Musiikki tukee myös kielellistä muistia ja lievittää stressiä. Ota käyttöösi kommunikaatiokeskuksen laulutaulut, tai laula omien lempikappaleidesi mukana.

Tietoa musiikin vaikutuksista afasiasta toipumiseen:

Maailman toisella puolen -laulutaulu

Tulosta Kommunikaatiokeskuksen laulutaulu ja laula sen avulla kappaletta.

Kommunikaatiokeskuksen laulama versio kappaleesta löytyy myös Youtubesta.

Laulun san. ja säv. Elisa Katariina Tiilikainen, Erno Laitinen, Jarmo Mykkänen, Leo Hermanni Hakanen, Rauli Ilari Eskolin.

Mustaa runoutta

Valitse vanha kirja tai lehti. Ota musta tussi ja tussaa yli sivulta lähes kaikki sanat. Jätä esille vain muutamia valitsemiasi sanoja. Leikkaa sanat irti tai kirjoita ne erilliselle paperille. Järjestä sanat haluaamaasi järjestykseen: esimerkiksi lopusta alkuun, joka toinen sana yli hypäten tai joitakin sanoja toistaen. Valitse sanojen joukosta runolle nimi. Sanat muodostavat uudelleen järjestettynä ihan uuden runon! Voit jäljentää sen esimerkiksi korttiin ja lähettää kaverille. Jaa runosi myös netissä kuvana #mustaarunoutta -merkinnällä niin pääset mukaan yhteiseen Mustan runouden piiriin! Inspiroivia runohetkiä!

Mustaa runoutta ohje (pdf)

Musiikkivisoja Muistipuistossa

Kuuntele musiikkikappaleiden alkuja ja täydennä, miten kappale jatkuu.

Tästä Muistipuistoon!

Aiheeseen liittyvät