Minä vs. laite – kumpi määrää?

Kännykän käytön rajoittamisesta kouluissa on uutisoitu viimeisen vuoden aikana paljon. Puhelinparkit ja muut koulujen kehittämät käytännöt ja säännöt pyrkivät vähentämään älypuhelinten aiheuttamia häiriötekijöitä oppitunneilla. Viimeisimmät Pisa tulokset ovat myös osaltaan olleet lisäämässä huolta lasten ja nuorten oppimisesta ja vauhdittaneet keskustelua digilaitteiden aiheuttamista haasteista oppimisessa.

Helsinkiläisessä Arabian peruskoulussa on myös haluttu puuttua kännyköiden aiheuttamaan ylimääräiseen häiriöön oppitunneilla. Vanhempien kannatuksen myötä otettiin viime syksynä käyttöön muun muassa puhelinparkki. Arabian peruskoulussa erottuu muusta aiheeseen liittyvästä uutismassasta sen suhteen, että koululla on vahva halu tehdä oppilaat aktiivisiksi toimijoiksi tässä kokonaisuudessa. Mahdollisuus tämän toteuttamiseen löytyi Kansallisen aivoterveysohjelman kanssa käynnistyneen yhteistyön myötä.

Kansallinen aivoterveysohjelma on pilotoinut Arabian peruskoulussa oppilaiden, vanhempien ja opettajien kanssa toteutettavia työpajoja, joissa on pohdittu yhdessä älylaitteiden merkitystä ja paikkaa arjessamme, tarjoten samalla tietoa niiden vaikutuksista aivoterveyteen ja hyvinvointiin. Keskeistä on ollut lasten ja nuorten äänten kuuleminen asiassa, joka koskettaa tiiviisti heidän elämäänsä, mutta jossa heidän ajatuksensa usein jäävät huomiotta.

Syksyn työpajojen jälkeen pyysimme pilottiluokkien oppilaiden joukosta vapaaehtoisia oppilaita jatkamaan työskentelyä, tarkoituksena tavoittaa koulun oppilaat laajemmin. Reilun kymmenen oppilaan joukko aloittikin Lastensuojelun Keskusliiton työntekijöiden johdolla kevätlukukautensa pohtimalla, miten aivoterveyden ja ruuduilla käytettävän ajan yhteyttä ja haitallisia vaikutuksia voitaisiin sanoittaa mahdollisimman ymmärrettävällä tavalla eri ikäisille oppilaille ja miten voisimme motivoida lapsia ja nuoria muutokseen. Syntyi kahden viikon mittainen haastekampanja Minä vs. Laite -kumpi määrää?

Haasteessa koulun oppilaille jaetaan materiaali, joka sisältää erilaisia ruutuajan vähentämiseen liittyviä tekoja. Näitä tekoja tekemällä ja itseään haastamalla on mahdollisuus kerätä pisteitä. Osa teoista on sellaisia, että ne voi tehdä koulupäivän aikana, osa liittyy vapaa-aikaan. Oppilaiden lisäksi myös opettajat pääsevät haastamaan itseään omien ruutuajan vähentämiseen liittyvien tehtävien kautta. Haaste huipentuu kahden viikon jälkeen, jolloin luokat voivat laskea oppilaiden keräämiä pisteitä. Koulutyön päättyessä pääsiäispyhien ajaksi haaste siirtyy myös kotiin!

Lapset ja nuoret ovat erityisessä asemassa erilaisilta laitteilta tulvivan informaation keskellä, koska heidän aivonsa ovat vasta kehittymässä. Lasten ja nuorten turvallisesta ja hyvinvointia tukevasta kasvuympäristöstä huolehtiminen – myös digitaalisten ympäristöjen osalta kuuluu kaikille aikuisille. Onkin tärkeää, että kännyköiden ja muiden laitteiden roolia lasten ja nuorten elämässä ohjataan, rajataan ja pohditaan yhdessä koulun lisäksi myös kotona. Haasteen siirtyessä pääsiäislomaksi kotiin, pääsevät perheet yhdessä pohtimaan erilaisten laitteiden merkitystä arjessa ja haastamaan itsensä pohtimaan myös vaihtoehtoista yhteistä tekemistä ruutujen katsomisen tilalle.

Kirjoittajat: Kaisu Muuronen, erityisasiantuntija, kehittämispäällikkö & Johannes Jahnukainen, erityisasiantuntija, Lastensuojelun Keskusliitto / Kansallinen Aivoterveysohjelma

Lue seuraavaksi

Nuorten uni – hyvän elämän ja oppimisen perusta

Julkaistu

• Blogi

Käytännön toimenpiteitä toteuttamaan tarvitaan laaja joukko eri alojen organisaatioita ja asiantuntijoita.