10.10.2024

Koronainfektio saattaa suurentaa aivoverenkiertohäiriöriskiä vuosia myöhemminkin

Koronavirusinfektion poteneet ovat muita alttiimpia sairastumaan sydäninfarktiin ja aivoverenkiertohäiriöihin vielä kolme vuotta infektiosta, tuore tutkimus osoittaa. Riski havaittiin potilailla, jotka saivat koronainfektion vuonna 2020 ennen kuin koronarokotteet olivat saatavilla, joten on epäselvää, havaitaanko sama vielä nykytilanteessa.

Tutkimukseen osallistui 10 000 aikuista, jotka olivat sairastaneet koronavirusinfektion vuonna 2020 sekä 220 000 verrokkia, jotka olivat säästyneet infektiolta.

Riski sairastua sydäninfarktiin, aivoverenkiertohäiriöön tai muuhun vakavaan sydän- ja verisuonitautioireeseen oli kaksi kertaa suurempi osallistujilla, jotka olivat sairastaneet koronainfektion. Vakava sairaalahoitoa vaativa koroninfektio liittyi nelinkertaiseen riskiin verrattuna terveisiin samanikäisiin.

Tutkijat löysivät viitteitä myös siitä, että potilaiden veriryhmä vaikutti sairastumisriskiin. Koronainfektio oli suurempi riski potilaille, joiden veriryhmä oli A, B tai AB. He sairastuivat sydänoireisiin 65 prosenttia todennäköisemmin kuin potilaat, joiden veriryhmä oli O.

Koronainfektio on yhdistetty sydänriskeihin aiemminkin, mutta riskien on ajateltu rajoittuvan infektiota seuraaviin kuukausiin. Nyt julkaistussa tutkimuksessa riskit nähtiin vielä kolme vuotta koronainfektiosta. Riski oli samaa luokkaa kuin tyypin 2 diabetesta sairastavilla.

Seuraavaksi olisi hyvä selvittää toistuvatko tulokset myös nykyisten koronaviruskantojen aikana ja potilailla, jotka ovat saaneet koronavirusrokotteen. Myös veriryhmiä koskevat havainnot kaipaavat lisätutkimusten varmistusta.

Tutkimus julkaistiin Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology -lehdessä.
Uutispalvelu Duodecim
(Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology 2024;DOI:10.1161/ATVBAHA.124.321001)