Koppi arjesta – sujuvaa arkea työikäisille

Oletko AVH:n sairastanut työikäinen? Selvisitkö sairaudesta ulkoisesti ”vähällä”, mutta arki ei sujukaan kuten ennen?

AVH muuttaa elämää, vaikka sairauden jälkioireet olisivat lieviä. Jälkioireiden aiheuttamia muutoksia omassa arjessa voi olla myös vaikea tunnistaa, etenkin jos oireet ovat näkymättömiä.

Seuraavien kysymysten avulla voit pohtia aiheuttaako AVH haasteita sinun arkeesi:

- Tunnetko itsesi usein väsyneeksi?
- Onko työtehtävien tai arjen asioiden hoitaminen hidastunut tai hankaloitunut?
- Onko sinulla ongelmia muistamisessa tai sanojen löytämisessä?
- Tuntuuko keskittymiskykysi kadonneen?
- Jääkö asioiden aloittaminen ajatuksen asteelle?
- Mietityttääkö työhönpaluu tai työssä jaksaminen?
- Palaako pinnasi helposti?
- Onko mielesi usein maassa?

Jos vastasit yhteen tai useampaan kysymykseen kyllä, Koppi arjesta -ryhmä voisi olla omiaan sujuvoittamaan arkeasi. Ryhmässä saat tietoa, vinkkejä arkeen sekä tapaat muita saman kokeneita.

Hae mukaan Koppi arjesta -vertaisryhmään!

Koppi arjesta -vertaisryhmä on tarkoitettu työikäiselle AVH:n sairastaneelle, jolla sairauden jälkioireet ovat pääosin lieviä ja näkymättömiä.

Ryhmän tavoitteena on auttaa tunnistamaan AVH:n jälkioireiden aiheuttamia muutoksia, tukea muuttuneen elämäntilanteen ymmärtämisessä ja hyväksymisessä sekä saada vertaistukea muilta saman kokeneilta.

Ryhmiä luotsaavat Aivoliiton koulutetut vertaistukihenkilöt tai vertaisohjaajat. Ryhmä kokoontuu kasvokkain tai verkossa kaikkiaan 12 kertaa noin kolmen kuukauden aikana.

Ryhmässä käsiteltävät teemat ja käytännön vinkit tukevat arjen sujumista. Keskustelun aiheina ovat esimerkiksi työhönpaluu tai eläkkeelle jääminen, väsymys, muistin ongelmat, läheissuhteet sekä mielen hyvinvointi ja hyvä aivoterveys. Ryhmän koko on 6–10 henkilöä ja ryhmä on osallistujalle maksuton. Järjestämme ryhmiä eri puolilla Suomea sekä verkossa. Ryhmiä järjestetään myös ilta-aikaan.

Vuoden 2024 Koppi arjesta -vertaisryhmät alkavat helmikuussa ja syyskuussa

Kasvokkain tapaavia ryhmiä järjestetään Tampereella, Oulussa, Hämeenlinnassa, Vaasassa ja Kuopiossa. Lisäksi järjestämme verkkoryhmiä, joihin voi osallistua myös muualta Suomesta.

Tarkemmat tiedot ryhmien ajankohdista löydät hakemuslomakkeesta. Huomioithan, että ryhmiin liittyvät muutokset ovat mahdollisia.

Tule ottamaan koppi arjesta ja hae mukaan!

Tulosta tästä Koppi arjesta -vertaisryhmäesite

Koppi arjesta -ryhmäesite 2024