Hjärnergonomi innebär att beakta hjärnans normala funktioner och begränsningar så att onödig och skadlig hjärnbelastning undviks. Affektiv ergonomi beaktar hjärnans normala känslofunktioner medan kognitiv ergonomi beaktar egenskaper och gränser för hjärnans informationsbearbetning, och informationsergonomi strävar efter att minska onödig informationsbelastning. Hjärnergonomi består av alla dessa olika delområden. Det moderna informationssamhället ställer olika utmaningar för våra hjärnor både inom inlärnings-, arbets- och fritidsmiljöer samt inom tjänster för alla olika åldersgrupper. Olika hälsotillstånd och åldersgrupper har sina egna förutsättningar för hjärnans välbefinnande och funktioner, vilket bör beaktas så att hjärnan inte belastas i onödan.
Utmattningshotet drabbar inte bara arbetsföra människor utan även allt yngre, till och med barn. Utöver arbetsutmattning ökar skolutmattningen oroande. Även för äldre är det viktigt att undvika felaktig eller onödig hjärnbelastning med tanke på livskvalitet och välbefinnande. Å andra sidan är det viktigt att säkerställa tjänster som beaktar hjärnans välbefinnande, där även utmaningarna relaterade till åldrande och de sjukdomar som blir vanligare med åldern beaktas så att delaktighet och handlingsfrihet möjliggörs under olika skeden av livet, oberoende av utmaningarna för hjärnfunktionerna.
Ladda ner programbakgrundsdocumentet och andra material
I bakgrundsdocumentet finns principerna och bakgrunden för det nationella programmet för hjärnhälsa, tillsammans med forskningsbaserade samband till påverkansmål och förutsättningarna för att uppnå målen. Bekanta dig med det omfattande bakgrundsdocumentet som nästan 50 experter har utarbetat, eller ladda ner programmets korta broschyr.