Mielipidekirjoitus: Aivoterveyttä voidaan tukea tässä ja nyt

Written by Kaisa Hartikainen

Mielipidekirjoitus: Aivoterveyttä voidaan tukea tässä ja nyt

Terve mieli tarvitsee mahdollisimman eheitä aivoja

Kansallinen aivoterveysohjelman johtava asiantuntija Kaisa Hartikainen, psykiatrian emeritusprofessori Jyrki Korkeila sekä Aivoliiton toiminnanjohtaja Mika Pyykkö kirjoittivat mielipidekirjoituksen Helsingin Sanomiin heinäkuussa 2023 keskustelivat mielipidekirjoituksessaan mielenterveyden ja aivoterveyden yhteneväisyyksistä sekä listasivat keinoja, joilla kumpaakin voi tukea. Kiteytetysti:

• Terveys on yksi kokonaisuus – aivoterveyttä ja mielenterveyttä ei voi erottaa toisistaan.
  • Toiminnanohjauksella on tärkeä rooli terveen mielialan ylläpitämisessä ja myös aivoterveyttä edistävissä elämäntavoissa ja valinnoissa.
  • Terve mieli tarvitsee mahdollisimman eheitä aivoja ja aivojen eheys hyviä ihmiskontakteja eli kanssalaisuutta.
  • Kansallisen aivoterveysohjelman tavoitteiden yhtenä merkittävänä lähtökohtana on aivoterveyttä edistävien ympäristöjen ja muiden olosuhteiden kehittäminen ja sen myötä ihmisten aivoille myönteisten valintojen tekemisen tukeminen. Lisäksi painotamme toimintakyvyn kohentamista sairaustilojen ilmetessä.
  • Voimme optimoida aivokuntoa.

Lue koko mielipidekirjoitus Helsingin Sanomien sivuilla.

Read next

Sinä vai digilaite – kumpi määrää? -tilaisuus 23.9. klo 18-19

Published on

Ristiaalloilla: Kumpi määrää – sinä vai digilaite?

Published on

• Blogg

Att ta hand om hjärnhälsan är inte bara individens ansvar, det är en gemensam angelägenhet för hela samhället. För detta behöver vi er alla!