Osa 5: Himmeetä päälliköintiä
Mitä tekemistä merihevosella on oppimisen kanssa? Viidennessä osassa se selviää.
Kuuntele ja katso YouTubessa:
Hauskoja faktoja ja pohdittavaa
Pääasioita oppimisesta:
- Vauvan aivoissa on enemmän hermoyhteyksiä kuin aikuisella. Oppimisen ja kokemusten seurauksena osa yhteyksistä vahvistuu ja turhat yhteydet karsitaan pois. Siksi vauvoilla on synnynnäinen kyky oppia esimerkiksi mitä tahansa maailman kieltä.
- Aivojen hermoverkot muuttuvat vielä aikuisiälläkin, kun ihminen esimerkiksi oppii uutta tai toipuu aivovauriosta.
- Tunneaivokuori kehittyy voimakkaasti ensimmäisen elinvuoden aikana. Varhainen vuorovaikutus: katseet, kasvot, kosketus ja äänet tukevat kehitystä
- Kouluikäisen lapsen hienomotoriikka kehittyy, jolloin käden ja silmän yhteistyö paranee. Kouluiässä hän myös oppii ymmärtämään aiempaa paremmin syy-seuraussuhteita, jonka lisäksi hän osaa luokitella ja yhdistellä esineitä ja asioita.
- Aivoillemme on tärkeää oppia uusia asioita jatkuvasti. Uuden oppiminen on aivojen luonnollinen tapa elää.
- Toistuvat ilmiöt muodostavat aivoihimme malleja, vaikka aina emme edes tiedostaisi oppimistapahtumaa.
- Uudet taidot luovat aivoissa pysyviä muutoksia – aivojen haastaminen uudella toiminnolla siis kehittää aivoja!
- Jos tekisimme asiat aina samalla tavalla, altistaisimme itsemme merkityksellisten tapahtumien ja ärsykkeiden puutokselle eli deprivaatiolle.
Pääosassa pää - Pedagoginen tehtäväpaketti
Pääosassa pää -kuunnelmasarjan kaikkiin jaksoihin liittyvät tehtävät on koottu tulostettavaan pdf-tieodstoon.
Pääosassa pää - Pääasioita
Pääosassa pää -kuunnelmasarjan kuhunkin osaan liittyvät faktat ja lisätiedot sekä lähdeluettelo on koottu tulostettavaan tiedostoon.