Kumpi määrää – sinä vai digilaite?
Julkaistu
- Blogi
On taas kesäaika. Valoa on paljon. Olettaisi, että ihmisiä väsyttää vähemmän, mutta niin ei aina ole. Kesäaikana tapahtuu eniten väsymysonnettomuuksia. Väsymysonnettomuuksia tapahtuu eniten kesä-elokuussa ja vähiten tammi-maaliskuussa. Nuoret alle 25-vuotiaat kuljettajat ovat kaikkein useammin osallisina väsymysonnettomuuksissa.(1)
Kuolonkolareissa liki 20 %:ssa on väsymys ollut yhtenä riskitekijänä. Avaintapahtumana kuljettajan nukahtaminen on ollut noin 9 % onnettomuuksista. Nukahtamiset tapahtuvat useimmiten hyvissä sää- ja liikenneolosuhteissa kesäaikana.(1) Väsymys- ja nukahtamisonnettomuuksia tapahtuu eniten aamuyöllä kello 02–05 aikaan. Toinen väsymysonnettomuuksien ryvästymä on iltapäivällä kello 14–17 aikaan. Nuorten alle 26-vuotiaiden kuljettajien vedonlyöntisuhde aamuyön onnettomuuksiin verrattuna yli 26 vuotiaisiin kuljettajiin on 3.4.(1)
Alle kuuden tunnin yöuni lisää merkitsevästi vakavien liikenneonnettomuuksia riskiä.(2) Alkoholin nauttiminen lisää väsymysonnettomuusriskiä. Tutkimusten mukaan neljän tunnin yöunen jälkeen nautittu yksi olutpullollinen vastaa kuuden olutpullon juomista. Toisaalta pitkä valvominen ilman alkoholiakin aiheuttaa merkittävän onnettomuusriskin. 24 tunnin valvominen vastaa 1 ‰ humalatilaa. 17 tunnin valvomisen jälkeen suoritustaso on samalla tasolla kuin jos alkoholia olisi veressä 0.5 ‰. Unen puutteen ja mahdollisen alkoholin käytön lisäksi yleisiä syitä väsymykseen ovat keskushermostoon vaikuttavien väsyttävien lääkeaineiden tai muiden keskushermostoon vaikuttavien aineiden käyttö. Yleinen ajoväsymyksen syy on myös hoitamaton uniapnea.(1)(3)
Etenkin nuorten kuljettajien riski nukahtaa rattiin aamuyöllä on suurentunut. Festarit, bailut ja tanssit kuuluvat kesäaikaan. Auton kuljettajana toimiva nuori ei itse juo alkoholia. Mutta lähdettäessä juhlista kotiin aamuyöllä on onnettomuusriski merkitsevästi kasvanut, ainakin jos kuljettaja ei ole nukkunut tehonokosia (”Power Naps”; lyhyitä päiväunia kahvin tai tehojuoman nauttimisen jälkeen) ennen paluumatkaa.
Paras keino lisätä ajoturvallisuutta myös loma-aikana on nukkua öisin vähintään 6 tuntia ja nukkua tehonokoset, jos kaikesta huolimatta ajattelee lähtevänsä ajamaan autoa aamuyöllä tai pitkän valvomisen jälkeen. Muistetaan myös, että liian lyhyeksi jäänyt yöuni lisää huomattavasti alkoholin aiheuttamia haitallisia vaikutuksia havaitsemiskykyyn, reagointinopeuksiin ja vireystason säilyttämiskykyyn.
LKT, neurologian dosentti, professori, unilääketieteen ja liikennelääketieteen erityispätevyys
Seniorikonsultti, Terveystalo; Vastuututkija, Clinicum, Helsingin yliopisto
ORCID: https://orcid.org/000-0002-8182-9368
1. Partinen M. Väsymys ja nukahtaminen kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa. Helsinki: Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta (VALT) (ISBN 951-9346-47-3), 2004.
2. Kalsi J, Tervo T, Bachour A, Partinen M. Sleep versus non−sleep-related fatal road accidents. Sleep Medicine 2018;51:148-152.
3. Huhta R, Hirvonen K, Partinen M. Prevalence of sleep apnea and daytime sleepiness in professional truckdrivers. Sleep Med 2021;81:136-143.
Julkaistu
Julkaistu
Julkaistu