Tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteet

Onko liikuntaryhmässä hälinää, huisketta ja haahuilua? Tarkkaavuuden eli keskittymisen sekä toiminnanohjauksen vaihtelu on luonnollista, jopa tyypillistä siellä missä ihmiset toimivat yhdessä.

Nuoruudessa tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteet nousevat erityisesti esille silloin, kun nuorella on paljon kuormitusta, kuten väsymystä, unettomuutta ja suuria tunnetiloja. Levottomuudesta ja keskittymisen vaikeuksista johtuvat epäonnistumisen kokemukset häiritsevät ja harmittavat nuorta itseäänkin.

Haasteet liikuntaharrastuksessa

Keskittymisen haasteet voivat näyttäytyä ryhmissä esimerkiksi levottomuutena ja liikehdintänä, vilkkautena tai vaikeutena keskittyä pyydettyyn asiaan. Nuori voi suunnata tarkkaavuutensa johonkin epäolennaiseen tai ohjetta antaessa ei kuuntele ohjetta loppuun saakka. Hän saattaa väsyä nopeasti eikä jaksa ponnistella asiassa, joka ei kiinnosta tai on liian vaikea tietyssä hetkessä.

Keskittymisen pulmia voi olla liikuntaryhmässä:

  • jonottamisessa
  • kuuntelemisessa
  • vuorottelussa
  • odottamisessa
  • huomion ylläpitämisessä

Toiminnanohjauksen ongelmista puhutaan, kun nuorella on haasteita aloittaa, jatkaa tai pitää huomiota yllä toiminnan aikana tai siirtyä toiminnasta toiseen. Nuorella voi olla haasteita myös oman ajattelun tai käytöksen ohjailussa.


Lue miten tarkkaavuuden haasteet vaikuttavat Sumun jalkapalloharrastukseen.

Toiminnanohjauksen pulmat voivat näkyä esimerkiksi:

  • siirtymätilanteissa
  • kuullun ohjeen noudattamisessa
  • toiminnan itsenäisessä jatkamisessa
  • toiminnassa ponnistelussa
  • ohjeen muistamisessa

Toiminnanohjauksen kehä kuvaa, kuinka monta eri vaihetta tehtävän suorittaminen voi sisältää.

Vireystilan- ja tunnesäätely

Keskittymisen ja toiminnanohjauksen pulmiin voivat liittyä myös vireystilan ja tunteiden säätelyn haasteet. Vireystilan vaihdellessa virtaa voi olla liikaa tai liian vähän. Tämä voi näyttäytyä ulospäin esimerkiksi välinpitämättömyytenä, unohteluna, levottomuutena tai yliaktiivisuutena. Nuori voi pitää vireyttään yllä kokeilemalla uhkarohkeita tai hauskalta tuntuvia asioita. Tunnesäätelyn pulmat voivat taas näyttäytyä voimakkaina ja nopeasti syttyvinä tunnetiloina tai impulsiivisuutena.

Käytännön keinoja ja vinkkejä keskittymisen ja toiminnanohjauksen tueksi

Ennen harrastusta:

  • Jos tiedossa on nuoren vahva ennakoinnin tarve, helpota tunnille tuloa antamalla etukäteen tiedot tunnin rakenteesta ja aikatauluista.
  • Kotoa lähtemistä voi myös helpottaa antamalla tarvikelistan esim. lukukauden alussa siitä, mitä tarvitaan tunneille mukaan.
  • Valitse ja valmistele liikuntatila niin, että se tukee keskittymistä. Ylimääräiset ärsykkeet voi poistaa, kuten esim. erilaiset hajut tai äänet.
  • Valitse odottelu- tai kuuntelutila keskittymistä tukevaksi. Voisiko esimerkiksi pukuhuonetta hyödyntää ison kaikuvan salin/kentän sijasta?
  • Nimeä ja laita ryhmän säännöt näkyville: tämä saattaa ennaltaehkäistä konflikteja, kirkastaa tavoitteita sekä luoda turvallista tilaa.
  • Esittele vaihtoehdot selkeästi ja laita ne näkyville: mitä saa esim. tehdä silloin kun pitää odottaa? Energiaa voi olla lupa purkaa esim. kuminauhaan, kahvakuulaan tai stressileluun.
  • Esittele muulloinkin vaihtoehdot sallittuun energianpurkuun tai lämmittelyyn.

Harrastuksen aikana:

  • Anna selkeät ohjeet, yksi kerrallaan, ja laita ne näkyväksi piirrettynä tai kirjoitettuna.
  • Laita tunnin rakenne (joka toistuu samana ainakin tietyn aikaa) näkyviin: mitä tehdään ensin, seuraavaksi ja lopuksi.
  • Merkitse aika ja harjoituksen kesto näkyväksi esim. TimeTimerin avulla.
  • Anna välitöntä palautetta onnistumisista tai tee korjausehdotus.
  • Kerro lyhyet ohjeet myönteiseen sävyyn. Anna mieluummin kehotus “kävellään" kuin “älä juokse".
  • Tee valintoja toiminnan rakenteessa ja kestossa: sopisiko tänään monta lyhyttä harjoitusta vai pidempi toiminnan kaari? Muista tauottaa.
  • Tee valintoja treenimuodoista: tehdäänkö tänään pienryhmissä, joukkueina, pariharjoituksina vai itsekseen?
  • Muista sopiva vaatimustaso harjoituksessa. Mikä on riittävän hyvä?
  • Uskalla pysäyttää toiminta.
  • Tee tarkennuksia ohjeeseen tai toimintaan: anna energianpurkutehtävä tai tasaava harjoitus, joka auttaa vireystilaa pysymään sopivana.
  • Ymmärrä, että myös hälinä kuuluu asiaan!

Harrastuksen jälkeen:

  • Motivoi tulevaan, kehu ja palkitse.
  • Kuuntele osallistujien toiveita ja kokemuksia: mikä sinua auttaa osallistumaan?
  • Anna rehellistä palautetta.
  • Hyödynnä vanhempien ja nuoren tietoa: selvitä mikä on auttanut keskittymään kotiympäristössä.
  • Muista: jokaisella meistä on vahvuuksia!

Pikapiirtämistä ideoi: Paula Muranen Perpe-keskukselta

Piirtäminen on yksi tapa selkeyttää ohjeita tai toiminnan toivottua muotoa. Samalla autat koko ryhmää keskittymään ja hahmottamaan asioita sekä helpotat ohjeen kertaamista.

Tutustu Perpe-keskuksen muihin materiaaleihin.

Kirjoittanut Paula Muranen Perpe-keskukselta yhdessä Kati Saurulan ja Noora Almin kanssa.

Palaa Tunnista ja tue -sivulle