Mitä tarkoittaa dysartria?

7.3.2022
Mitä tarkoittaa dysartria?

Miten dysartria eroaa afasiasta?

Pyytävätkö ihmiset usein toistamaan mitä sanoit? Aivoverenkiertohäiriö voi aiheuttaa dysartriaa eli puhelihasten heikkoutta sekä puheliikkeiden säätelyn vaikeuksia. Dysartriassa ei ole häiriötä kielellisen prosessoinnin alueilla aivoissa, mikä erottaa sen afasiasta.

Vaikka dysartrinen puhe on usein epäselvää, puheen ymmärtämisessä tai lukemisessa ei ole yleensä ongelmia. Dysartria voi kuulua puheessa vaikeuksina säädellä puhenopeutta, ja puhe voikin kuulostaa siltä kuin se ryöpsähtelisi. Äänen voimakkuus voi myös vaihdella: se voi olla tavallista hiljaisempi tai voimakkaampi. Dysartriaan liittyy usein myös nielemisvaikeuksia.

Keskittyminen puheen tuottamiseen voi auttaa selkeyttämään puhetta. Kokeile puhua hitaammin, tärkeimpiä sanoja painottaen ja artikulointiin keskittyen. Lämmittelyksi ja lihasten aktivoimiseksi voit tehdä erilaisia liike- ja artikulaatioharjoituksia vaikka peilin edessä: aukaise ja sulje suuta, puhalla poskiin ilmaa ja liikuttele kieltä eri suuntiin, toistele tavuja rauhallisessa tempossa.

Puheterapeutti Maria Vinberg, Aivoliitto ry

Artikkeli on ilmestynyt Aivoterveys-lehdessä 1/2022.

Kuva: Mostphotos