Aivoterveellinen arki syntyy pienistä valinnoista

27.8.2024
Aivoterveellinen arki syntyy pienistä valinnoista
Kuva: Risto Lappalainen

Liikunta ja terveellinen ravinto ovat luonnollinen osa Airi Väänäsen arkea. Hän kannustaa myös muita aivoterveellisiin valintoihin.

Iisalmelaiselle Airi Väänäselle, 75, terveydestä huolehtiminen on ollut aina tärkeää. Siksi hän haki Aivoliiton järjestämään Aivoterveysosaaja-koulutukseen, joka pidettiin vuosi sitten syksyllä. Aivoterveysosaajat ovat vapaaehtoisia, jotka jakavat tietoa aivoterveydestä ja luennoivat asiasta kiinnostuneille tahoille.

Erityisen tärkeäksi Väänänen kokee sen, että saisi ihmiset ymmärtämään, miten tärkeää on huolehtia omasta elämästään. Monet terveelliset arjen teot olisi hänen mukaansa helppo toteuttaa.

Yksi tärkeimmistä Väänäsen vinkeistä on se, että tekee muutoksia elintapoihin vähän kerrallaan eikä syyllistä itseään, jos ei heti onnistu. Hän kehottaa myös miettimään, millaiset asiat sopivat omaan arkeen ja miten asioita voisi tehdä itselle sopivalla tavalla.

Väänänen sairastui vuonna -97 reumaan ja sai kymmenen vuotta sitten aivoinfarktin. Sairaudet ovat vaikuttaneet monella tavalla hänen arkeensa aina ravinnosta stressin vähentämiseen. Näin hän kertoo omista elintavoistaan ja niihin liittyvistä haasteista:

Stressaan vähemmän

"Olen luonteeltani rauhallinen, mutta pohdin paljon asioita. Erityisesti työelämäaikoina heräsin usein monta kertaa yössä ja murehdin aikatauluja ja muita työhön liittyviä asioita. Olen jälkeenpäin miettinyt, että stressi saattoi olla osasyynä aivoinfarktiin.

Nyt kun olen eläkkeellä, ei ole enää työstressiä ja olen muutenkin opetellut olemaan stressaamatta. Olen myös vähentänyt luottamustehtäviä eri yhdistyksissä. Olen aktiivinen vain Aivoliiton paikallisyhdistyksessä, jossa toimin puheenjohtajana. Marttayhdistyksessä olen nykyään vain martta ilman luottamustehtäviä ja käyn tilaisuuksissa, kun koen aiheen tärkeäksi tai uudeksi."

Nautin terveellisestä ruuasta

"Terveellinen ruoka on ollut minulle aina tärkeä osa arkea, ja pitkäaikainen toiminta Martoissa on auttanut tekemään hyviä valintoja. Opetin työssäni tulevia kokkeja ja tarjoilijoita, joten ravintoon liittyvät asiat tulivat myös tätä kautta tutuksi. Reumadiagnoosin myötä muutin ruokavaliotani ja jätin punaisen lihan kokonaan pois.

On hyvä muistaa, että aivot ovat riippuvaisia siitä ruuasta, mitä syömme. Siksi haluan jättää pahikset ravinnosta pois ja kiinnittää huomiota myös tasaiseen ruokailurytmiin."

Liikun monipuolisesti

"Säännöllinen liikunta tuli osaksi arkea jo silloin, kun sairastuin reumaan. Nykyään käyn liikuntaryhmissä viitenä päivänä viikossa: istumajumpassa, perusjumpassa, joogassa, senioricircuitissa ja rentoutumisessa. Välillä joku liikuntatunti jää pois, mutta silloin saatan esimerkiksi kävellä enemmän. Kuljen myös parin kilometrin matkan kotoa keskustaan pyörällä tai kävellen. Tärkeää minulle on liikunnan monipuolisuus."

Yritän parantaa untani

"Olen ollut aina huono nukkumaan. Heräilen yöllä kerran tai kaksi, enkä saa välttämättä uudelleen unen päästä kiinni. Välillä on onneksi hyviäkin kausia. Lyhyistä päiväunista olisi hyötyä, mutta en osaa ottaa niitäkään.

Olen huomannut, että uni tulee paremmin, kun touhuan päivisin ulkona; marjastan tai leikkaan nurmikkoa. Houkuttelen unta myös lukemalla tai käsitöitä tekemällä."

Kirjoitan ja luen

"Meitä on viisi naista ja kutsumme itseämme runosiskoiksi. Tapaamme vuorotellen toistemme luona ja luemme runoja ja keskustelemme. Kirjoitan myös itse jonkin verran. Teen runoja lapsilleni ja sukulaisilleni heidän merkkipäivinään. Menneiden muisteleminen ja niistä kirjoittaminen on hyvää aivotyötä. Siinä saa haastaa itseään.

Luen paljon myös muuta kirjallisuutta kuin runoja. On rauhoittavaa, kun voi keskittyä hyvään kirjaan. Erityisen paljon luen elämäkertoja. Niistä oppii ihmiselämästä ja ne antavat ajateltavaa. Suosikkini on kuitenkin Agatha Christie, jonka lähes kaikki suomennetut kirjat löytyvät hyllystäni. Vain kolme kirjaa puuttuu. Katson edelleen myös tv:stä tulevat Agatha Christien uusinnat.

Olisi tärkeää, että jokainen löytäisi sellaisen harrastuksen tai mielenkiinnon kohteen, joka vie pois arjesta toiseen maailmaan."

Seuraan verenpainettani

"Mittaan verenpainettani säännöllisesti. Merkitsen arvot ylös noin viikon ajan ja pidän sen jälkeen taukoa. Kohonnut verenpaine on merkittävä AVH:n riskitekijä. Siksi siitä kannattaa jokaisen pitää huolta."

Osallistun ja tapaan ihmisiä

"Käyn säännöllisesti Aivoliiton paikallisyhdistyksen kerhotapaamisissa ja yhdistyksen mukana teattereissa ja konserteissa. Osallistun edelleen myös Reumayhdistyksen ja Marttojen tapahtumiin. Yhdistyksistä saa paljon tietoa ja ystäviä. Yhteisöt, olivatpa ne mitä tahansa, ovat tärkeitä.

Nykyisin pidän myös aivoterveysluentoja yhdessä toisen koulutetun aivoterveysosaajan kanssa. Onneksi luentoja ei tarvitse pitää yksin, sillä aivoinfarktin jälkeen olen alkanut jännittää esiintymistä. Koen kuitenkin nämä vierailut tärkeiksi ja saan itsekin hyvän mielen, kun voin kertoa aivoterveyteen liittyvistä asioista ja motivoida muitakin terveellisiin arjen valintoihin."

Teksti: Miia Suoyrjö